Archeologie Den Haag

Van Floris tot Willem Alexander

De gebouwen van het binnenhof

Als er in Den Haag een nieuw gebouw komt, of een tunnel wordt gegraven, gaan eerst de archeologen op pad om te zien of er nog oude voorwerpen en scherven in de bodem liggen. Die worden opgegraven, schoongemaakt en uitgebreid onderzocht.

© Chelsey Honders

In deze les vertellen we meer over het ontstaan van Den Haag. Zeker nu het Binnenhof wordt gerenoveerd, ontdekken de archeologen regelmatig iets nieuws. Verse geschiedenis, zo uit de grond! De vondsten die we laten zien zijn van heel oud tot jong: afkomstig van de bouwers en vroegste bewoners tot aan de laatste gebruikers, die er pasgeleden nog werkten. In de les kijken we eens goed naar plattegronden van het Binnenhof. Wat zijn de oudste stukken en welke delen zijn er later bij gebouwd? Weten we ook wat er in de gebouwen gebeurde? Was het een woonvertrek of de keuken? In de aansluitende opdracht gaan de leerlingen met één van de plattegronden aan de slag en proberen ze te tekenen hoe het gebouwencomplex eruit heeft gezien. Wat denken zij? We maken foto’s van de tekeningen en kijken aan het eind van het schooljaar terug via social media welke pogingen er wel heel dicht in de buurt komen van wat de archeologen denken.

Doelstellingen van de les

De groep leert hoe archeologen van de Gemeente Den Haag werken. Er is ruimte voor gesprekken met leerlingen en voor het beantwoorden van hun vragen. De creatieve opdracht laat de leerlingen de vertaalslag maken van het platte vlak naar de ruimtelijke opbouw, in combinatie met de geschiedkundige achtergrond. Het leergebied Kunstzinnige oriëntatie wordt gecombineerd met Oriëntatie op jezelf en de wereld